Zapchávajúca sa tepna
Hneď za Prístavným mostom po ľavej strane by ste spoza Baumaxu videli veže projektu Harbour City s výškou 37 a 31 podlaží. Tie budú čnieť nad obrovským administratívno-obytným komplexom, ktorého dopravné riešenie využíva Ulicu Mlynské nivy, ústiacu na Bajkalskú. Projekt je dimenzovaný pre 2 000 áut, čo znamená minimálne 4 000 posunov.
Po pravej ruke by ste mali o niečo menšiu štvrť Bergamon, ktorá bude v areáli NAD. Zahŕňať má opäť kombináciu kancelárií a bytov, odhad „ubytovaných“ áut je 300, teda vyše 600 posunov áut ústiacich rovno pod Prístavný most.
Ak prejdete križovatkou s Gagarinovou/Prievozskou, opäť sa po pravej ruke začne vynárať veža. Ide o Business Centre Bajkal II, ktorého najvyššia budova má mať 23 poschodí. Doplnia ju nižšie, 5- a 7-poschodové budovy, pod ktorými bude stáť 466 áut. Tie sa podľa momentálnych plánov budú pripájať na Bajkalskú z 20 metrov dlhých pruhov.
Kúsok ďalej, pred križovatkou s Ružinovskou, po pravej ruke vedľa nemocnice, budú stáť tri polyfunkčné objekty Ružinov – 13-, 19- a 29-poschodové. Momentálny projekt ráta s 520 parkovacími miestami, čo je poddimenzované už len v porovnaní s predchádzajúcou stavbou. V každom prípade aj pri tomto počte bude z objektov na Bajkalskú denne musieť prejsť vyše tisícky áut.
Okolie Štrkovca sa vo všeobecnosti nebude veľmi podobať dnešnému stavu. Stále tu nie sú schválené územné plány zón, ktoré by znemožňovali umiestniť 164 áut do objektu Monte Verde na parkovisku autoškoly, či odhadom 300 áut do budov, ktoré majú nahradiť Hotel Junior (10, 4 a 5 poschodí).
Oproti cez Bajkalskú, pri budove Slovanetu, sa plánuje 12-poschodová stavba a podobné sú v pláne aj na Prešovskej ulici, ktorá na Bajkalskú ústi kúsok ďalej smerom k Trnavskej. Naľavo 13 poschodí, napravo 14 a 15 nadzemných podlaží. Tieto štyri budovy pri optimistickom odhade bude obsluhovať do 500 áut, čo je pri ich charaktere ďalšia tisícka pohybov napojených na Bajkalskú.
Prekročením Trnavskej cesty sa vaša prechádzka ocitne mimo územia Ružinova, no keď už idete po Bajkalskej, oplatí sa vám pozrieť si nový futbalový štadión. Z investičného zámeru, ktorý koncom apríla predložil primátor Milan Ftáčnik mestskému zastupiteľstvu, totiž bude mať futbalový stánok nevídané rozmery – zámer totiž okrem štadióna počíta aj s tromi budovami vo výške 5, 8 a 23 poschodí, v ktorých budú byty a nákupné zariadenia. V rámci komplexu by malo vzniknúť necelých tisíc parkovacích miest. Či by táto kapacita stačila vôbec samotnému štadiónu, je otázka na projektantov. Už aj dané číslo však pre Bajkalskú ulicu znamená niekoľko tisíc ďalších áut.
Hypotetickú prechádzku zakončíme číslami. Zo štúdie z roku 2000 vyplýva, že za 24 hodín prešlo Bajkalskou 75 000 áut. Laicky sa dá odhadnúť, že väčšina z nich (60 000?) prejde tento úsek medzi 6. a 18. hodinou. To je 5 000 áut za hodinu. Štúdia k spomínanému štadiónu (z roku 2008) počíta s číslom 3 700 áut v špičke, čo je značný rozdiel, najmä s prihliadnutím na fakt, že medzičasom na Bajkalskej pribudli významné stavby. Je otázne, aké je reálne číslo dnes a ešte otáznejšie, aké bude o niekoľko rokov.
Hlavná tepna Ružinova sa upcháva. Môže za to nerozumná „životospráva“. Ak nechceme zažiť kolaps ružinovského dopravného systému (nehovoriac o vplyvoch na životné prostredie), treba začať myslieť koncepčne, a to: na úrovni mestskej časti v otázkach povolovania stavieb a žiadania vynútených investícií, na úrovni magistrátu v otázkach udeľovania záväzných stanovísk k investíciám a plánovania dopravy a napokon na úrovni vlády SR v otázkach regionálnych dopravných riešení (akým je aj napríklad plánovaná rýchlostná cesta R7 smerujúca zo Šamorína, ústiaca na Bajkalskej).