Slovenská Petržalka má 93 rokov
Do súčasnosti ich bolo postavených niekoľko a mali pohnuté osudy. Prvý oceľový most, ktorý spájal Bratislavu s Petržalkou, dali do užívania 30. decembra 1890. Hneď nato, na tých istých pilieroch, postavili do roka aj železničný most. A práve tento most sa stal kľúčovým bodom pri obsadzovaní Petržalky československým vojskom v roku 1919. Na základe diplomatických dohovorov malo Maďarsko odovzdať bratislavské predmostie Československu. To však v polovici mosta postavilo barikády a most podmínovalo.
Významnú úlohu tu však zohrali československí legionári, ktorí sa v noci zo 14. na 15. augusta bosí prešplhali po spodnom mostnom páse až na maďarskú stranu, odstrihli vedenie k náložiam a od chrbta prekvapili maďarskú hliadku. Celá operácia sa udiala bez problémov, odzbrojili a zajali maďarských vojakov na petržalskej strane, a tak sa pripojila k Československu.
Túto udalosť si pripomenulo zhromaždenie pri Mýtnom domčeku na bratislavskej strane, v ktorom je aj expozícia pripomínajúca túto udalosť. Pri tejto príležitosti tam Československá obec legionárska vystavuje aj model vlaku – Legiovlak, ktorý ukazuje, ako žili legionári na dlhých cestách na Ďaleký východ. Vlak by mal premávať v reálnej podobe od roku 2014, pri príležitosti 100. výročia vzniku légií po Českej, a veríme, že aj po Slovenskej republike. Slováci bojovali na strane talianskych, francúzskych aj ruských légií. Československé légie sa so svojimi 60 000 príslušníkmi stali základom budúcej armády samostatnej ČSR.
Text a snímky Jozef Lehocký