Kategória: Zo života BratislavyČíslo: 01/2016
S výstavbou obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 sa začne už túto jar
16. február 2016 - 12:18
„Pripravte sa na zdržanie minimálne pol hodiny pri vjazde do Bratislavy z D1.“ Na takéto správy z dopravného servisu je zvyknutý takmer každý vodič prichádzajúci ráno do hlavného mesta. Kolónam sa však nedá vyhnúť. Aspoň zatiaľ.
Bratislava je jedna z mála európskych metropol bez vonkajšieho obchvatu. Najvyťaženejším úsekom v krajine je bratislavský Prístavný most s premávkou vyše 100 tisíc áut denne, ktorý v súčasnosti zaťažuje tranzitná doprava, ktorá chce Bratislavou len prejsť, ale nemá alternatívu, ako ju obísť.
Okrem toho tento most spája Petržalku so zvyškom mesta a rovnako s výjazdom smerom na Trnavu. Dopravné zápchy v oboch smeroch vznikajú v ranných aj popoludňajších hodinách, keď ľudia jazdia do práce a z práce.
V prípade nehody na Prístavnom moste dochádza k dopravnému kolapsu takmer v celom meste, čo je, žiaľ, veľmi častým zvykom.
Riešenie by však mal priniesť Projekt Diaľnice D4 a Rýchlostnej cesty R7, ktorý predpokladá vybudovanie južnej časti nultého obchvatu Bratislavy a časti južnej siete rýchlostných ciest spájajúcich západ a východ Slovenska.
Prínosom bude podľa Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR odľahčenie dopravného systému Bratislavy od tranzitnej dopravy, urýchlenie dopravného napojenia na diaľničnú sieť (D4, D1, D2), čiastočné odľahčenie cestnej siete spádového okolia Bratislavy a zlepšenie vplyvov na životné prostredie predovšetkým odklonením ťažkej dopravy.
Obchvat Bratislavy bude štát stavať formou PPP projektu (verejné a súkromné partnerstvo). Nie je ho totiž možné v plnej miere financovať z eurofondov. Najvýhodnejšiu ponuku na výstavbu, ale aj prevádzku obchvatu D4 a s ním súvisiacej rýchlostnej cesty R7, predložilo konzorcium vedené španielskou spoločnosťou Cintra, ktoré ponúklo najnižšiu cenu. Víťazný uchádzač uspel v súťaži spomedzi deviatich veľkých konzorcií, ktoré sa do súťaže pred rokom prihlásili. Samotná stavba by mala trvať štyri roky. Koncesionár by počas 30 rokov platnosti koncesie dostával ročnú platbu vo výške 56,72 milióna eur. Táto cena bude konečná, návrh zmluvy neumožňuje zvyšovanie splátky.
„Som veľmi rád, že sa nám podarilo dodržať harmonogram a tento projekt je tak kvalitne pripravený, že na jar tohto roku sa môže začať stavať, ako sme sľúbili,“ dodal štátny tajomník Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Viktor Stromček.
Kto by mal záujem o ďalšie informácie týkajúce sa tejto témy – všetky relevantné dokumenty, ako aj vizualizácie a mapy, sú zverejnené na stránke www.obchvatbratislavy.sk, kde sa s nimi môže každý oboznámiť. Ministerstvo dopravy tiež organizuje záverečný odborný seminár, utorok 16. februára, na ktorý sa môžu záujemcovia akreditovať.
IvVe
Foto: www.obchvatbratislavy.sk