Kategória: Zo života BratislavyČíslo: 02/2012

Nežné právo je bez arogancie

Čo robiť, keď zo strany štátu cítime neprávosť? Rozprávali sme sa na túto tému s verej­ným ochrancom práv Pavlom Kandráčom.

V akých veciach môžete ako ombudsman konať?
Činnosť verejného ochrancu práv vymedzuje ústava a zákon o verej­nom ochrancovi práv. Je zameraná na oblasť verejnej správy – teda na prípady, keď orgány verejnej správy konajú v rozpore s princípmi demokratického právneho štá­tu. Pôsobnosť je nám daná aj keď orgány nekonajú, no mali by. Musia byť teda porušované základné práva a slobody, ktoré sú ukotvené v druhej hlave ústavy, alebo v iných medzinárodných do­ku­mentoch – napríklad v doho­vore o právach dieťaťa, ak ide o det­ské práva.

Môže sa na vás obrátiť každý občan, ktorý má konflikt s orgá­nom verejnej správy?
Každý občan, ale aj právnická osoba, no musí ísť o sféru verej­nej správy. Nemôžeme napríklad pomôcť občanovi v bytovej otázke, lebo to nie je základné právo. Snažíme sa rozšíriť našu pôsobnosť na všetky práva, teda nielen na tie základné, ktoré sú v ústave – tak ako je to aj v ostatných krajinách. Aby sme vedeli pomáhať aj pri rie­šení bývania.

Aký je postup, ak má niekto podnet, s ktorým by sa chcel na vás obrátiť?
Neformálny. Takisto aj naša čin­nosť je neformálna, aj keď existujú určité formálne pravidlá stanovené v ústave a v zákone. Občan sa na nás môže obrátiť akýmikoľvek formami a prostriedkami, tzn. pí­somne, osobne, prostredníctvom technických prostriedkov... Denne sa môže zastaviť aj tu (Nevädzová 2, pozn. red.) v Bratislave, od ôsmej do šestnástej hodiny. Máme aj ďalšie výjazdové stredisko v Žiline - kde sa na nás môžu občania obracať po predchádzajúcom objednaní sa.

Netreba posielať špeciálne žia­dosti, stačí, ak sa človek zastaví a popíše, aký má problém?
My mu odpovieme, či to spadá do kompetencií VOP, alebo ho nasmerujeme k zodpovedajúcemu or­gá­nu, ktorý ten problém môže vy­ba­viť, s informáciou, akým spô­sobom a do akého času. Čiže aj občan, ktorý sa na nás obráti s podnetom, ktorý nie je v našej pôsobnosti, je čiastočne uspokojený.

Nezmenšuje to možnosť vymôcť si váš názor u konkrétnych orgá­nov?
Aj na to zákon pamätal. Ak orgán, ktorého sa problém bezprostredne dotýka, nechce rešpektovať naše stanovisko, mám možnosť obrátiť sa na nadriadený orgán. Ak by som nepochodil ani tam a stále by som bol presvedčený o svojej pravde – o občanovej pravde – tak sa môžem obrátiť až na vládu Slo­venskej republiky, ktorá o tom
v konečnom dôsledku rozhodne.

Aký je najčastejší druh prípadov, ktoré riešite?
Problémy s dlhotrvajúcimi súdnymi rozhodovaniami, ale aj so zby­­točnými prieťahmi v rozhodovaniach iných orgánov verej­nej správy – napríklad Sociálna poisťovňa veľmi dlho rozhoduje o dôchodkoch. Situácia vo vzťahu k nim sa síce zlepšila, ale v minulosti to bolo veľmi problematické a veľmi bolestné pre občana. Išlo totiž o jeden zdroj jeho príjmov a keď v rozhodovaní uplynula dlhá doba, občan sa mohol aj zadlžiť
a dostať sa do nepríjemných ťažkostí. Potom sú problémy s dlhým konaním na katastri.

Čo by ste ľuďom odporučili, aby bolo menej sporov?
Bolo by dobré, keby občania venovali pozornosť súčasnému dianiu v oblasti legislatívy. Lebo často je príčinou „zákopových sporov“ medzi občanmi a orgánmi verej­nej správy nízke právne vedomie občana. Ľudia často nevedia, čo patrí do pôsobnosti príslušných orgánov. A často si mýlia verej­ného ochrancu práv s čarovným prútikom, čo všetko vybaví. Ale treba vedieť, že ochranca koná len na základe zákona a jeho prísneho dodržiavania a ak občan nemá pravdu, tak mu verejný ochranca nemôže pomôcť. Vo veľa prípadoch je najväčším problémom, že ľudia nevedia komunikovať – sú arogan­t­ní a urážajú sa.

Branislav Welter
snímka: archív autora

 

Retronoviny - dobré noviny pre dobrých ľudí z Ružinova
Evid. č.: EV 4454/11 - ISSN 1338-5739
Vydáva WEON group, a.s.

Design & programming by MK Advertising