Nežné právo je bez arogancie
V akých veciach môžete ako ombudsman konať?
Činnosť verejného ochrancu práv vymedzuje ústava a zákon o verejnom ochrancovi práv. Je zameraná na oblasť verejnej správy – teda na prípady, keď orgány verejnej správy konajú v rozpore s princípmi demokratického právneho štátu. Pôsobnosť je nám daná aj keď orgány nekonajú, no mali by. Musia byť teda porušované základné práva a slobody, ktoré sú ukotvené v druhej hlave ústavy, alebo v iných medzinárodných dokumentoch – napríklad v dohovore o právach dieťaťa, ak ide o detské práva.
Môže sa na vás obrátiť každý občan, ktorý má konflikt s orgánom verejnej správy?
Každý občan, ale aj právnická osoba, no musí ísť o sféru verejnej správy. Nemôžeme napríklad pomôcť občanovi v bytovej otázke, lebo to nie je základné právo. Snažíme sa rozšíriť našu pôsobnosť na všetky práva, teda nielen na tie základné, ktoré sú v ústave – tak ako je to aj v ostatných krajinách. Aby sme vedeli pomáhať aj pri riešení bývania.
Aký je postup, ak má niekto podnet, s ktorým by sa chcel na vás obrátiť?
Neformálny. Takisto aj naša činnosť je neformálna, aj keď existujú určité formálne pravidlá stanovené v ústave a v zákone. Občan sa na nás môže obrátiť akýmikoľvek formami a prostriedkami, tzn. písomne, osobne, prostredníctvom technických prostriedkov... Denne sa môže zastaviť aj tu (Nevädzová 2, pozn. red.) v Bratislave, od ôsmej do šestnástej hodiny. Máme aj ďalšie výjazdové stredisko v Žiline - kde sa na nás môžu občania obracať po predchádzajúcom objednaní sa.
Netreba posielať špeciálne žiadosti, stačí, ak sa človek zastaví a popíše, aký má problém?
My mu odpovieme, či to spadá do kompetencií VOP, alebo ho nasmerujeme k zodpovedajúcemu orgánu, ktorý ten problém môže vybaviť, s informáciou, akým spôsobom a do akého času. Čiže aj občan, ktorý sa na nás obráti s podnetom, ktorý nie je v našej pôsobnosti, je čiastočne uspokojený.
Nezmenšuje to možnosť vymôcť si váš názor u konkrétnych orgánov?
Aj na to zákon pamätal. Ak orgán, ktorého sa problém bezprostredne dotýka, nechce rešpektovať naše stanovisko, mám možnosť obrátiť sa na nadriadený orgán. Ak by som nepochodil ani tam a stále by som bol presvedčený o svojej pravde – o občanovej pravde – tak sa môžem obrátiť až na vládu Slovenskej republiky, ktorá o tom
v konečnom dôsledku rozhodne.
Aký je najčastejší druh prípadov, ktoré riešite?
Problémy s dlhotrvajúcimi súdnymi rozhodovaniami, ale aj so zbytočnými prieťahmi v rozhodovaniach iných orgánov verejnej správy – napríklad Sociálna poisťovňa veľmi dlho rozhoduje o dôchodkoch. Situácia vo vzťahu k nim sa síce zlepšila, ale v minulosti to bolo veľmi problematické a veľmi bolestné pre občana. Išlo totiž o jeden zdroj jeho príjmov a keď v rozhodovaní uplynula dlhá doba, občan sa mohol aj zadlžiť
a dostať sa do nepríjemných ťažkostí. Potom sú problémy s dlhým konaním na katastri.
Čo by ste ľuďom odporučili, aby bolo menej sporov?
Bolo by dobré, keby občania venovali pozornosť súčasnému dianiu v oblasti legislatívy. Lebo často je príčinou „zákopových sporov“ medzi občanmi a orgánmi verejnej správy nízke právne vedomie občana. Ľudia často nevedia, čo patrí do pôsobnosti príslušných orgánov. A často si mýlia verejného ochrancu práv s čarovným prútikom, čo všetko vybaví. Ale treba vedieť, že ochranca koná len na základe zákona a jeho prísneho dodržiavania a ak občan nemá pravdu, tak mu verejný ochranca nemôže pomôcť. Vo veľa prípadoch je najväčším problémom, že ľudia nevedia komunikovať – sú arogantní a urážajú sa.
Branislav Welter
snímka: archív autora