História bicykla alebo bicyklom k emancipácii
Za predchodcu dnešného bicykla možno považovať chodiaci stroj, ktorý vynašiel v roku 1817 barón von Drais, aby sa mohol rýchlejšie pohybovať po kráľovských záhradách. Stroj bol z dreva a mal dve rovnako veľké kolesá umiestnené v jednej línii a nazvali ho draisina. Predné bolo zakomponované do kostry, na ktorej sa sedelo obkročmo. Stroj sa pohyboval odrážaním pomocou nôh od zeme. Nakrátko sa stal veľkou módnou záležitosťou, ale dalo sa s ním pohybovať iba na upravených chodníkoch záhrad či parkov. Jeho nasledovníkom sa stal velocipéd či kostitras, ktorý sa objavil v roku 1865. Najprv bol celý z dreva a na prednom kolese mal už pedále. Až neskôr mal kovové pneumatiky, čo v kombinácii s vtedajšími cestami znamenalo veľmi nepohodlné cestovanie. V roku 1869 použil Francúz Surinay malé guľôčky do ložísk, ktoré uľahčovali otáčanie.
V roku 1870 sa objavil prvý kovový bicykel. Pedále mal ešte stále pripevnené k prednému kolesu, ale vďaka hladším gumeným pneumatikám bola jazda oveľa príjemnejšia.
Postupom času sa výrobcovia presvedčili, že čím väčšie je predné koleso, tým ďalej sa dá zájsť na jediné otočenie pedálom. V súvislosti s týmto typom sa prvýkrát objavil aj názov bicykel, čiže dvojkolesák.
Obľúbili si ho najmä mladíci z bohatších rodín. Chudobnejší naň nemali, pretože stál 6 mesačných platov robotníka. Jeho nevýhodou bolo, že bicyklista sedel vysoko nad ťažiskom, a tak každá prekážka na ceste spôsobila problém.
Čiastočným riešením boli trojkolky, najmä pre dámy, ktoré kvôli sukniam a korzetom nemohli používať bežný bicykel. Jazda na trojkolkách pôsobila oveľa dôstojnejšie.
Neskôr pribudlo vpredu na bicykli malé bezpečnostné koliesko. Revolučnú zmenu predstavovalo súkolesie, vďaka ktorému sa vrátil systém dvoch rovnako veľkých kolies. A aby sa na bicykli jazdilo ešte pohodlnejšie, vynašli sa v roku 1888 pneumatiky plnené vzduchom. Tento vynález použil po prvý raz írsky zverolekár Dunlop na bicykli svojho syna. Vďaka neustálym zlepšovaniam sa už mohli aj dámy pohybovať nielen po parkoch, ale konečne vyšli aj na cesty. Vyžiadalo si to však odloženie korzetu a „rozumnejšie obliekanie“. V každom prípade bol bicykel nepredstaviteľným prínosom pre emancipáciu žien.