Najväčšie problémy máme s dopravou
Ako je to s bezpečnosťou v Ružinove?
Táto mestská časť z hľadiska riešených priestupkov sa nevymyká štandardu oproti ostatným mestským častiam Bratislavy. (Nezabúdajme, že hovorím o tom, čo je v kompetencii mestskej polície.) Napríklad z nášho pohľadu je tu problém dopravy ako dynamickej, tak aj statickej. Ale inak Ružinov sa javí ako pokojná mestská časť. Napriek tomu, že sa nám ako - tak podarilo vyriešiť problém s „bezdomovcami“ v centre mesta, rozptýlili sa po ostatných mestských častiach, nevynímajúc práve Ružinov, kde ich je nemálo. Ako iste všetci vieme, je tu dislokovaná nízkoprahová ubytovňa De Paul na Ivanskej ceste, kde im poskytujú nocľahy. Každú noc v nej prespí okolo 150 bezdomovcov, ktorí ráno musia opustiť teplú posteľ a sú znova na uliciach. Mnohokrát sa sústreďujú v blízkosti nákupných centier, kde sú hojne podporovaní spoluobčanmi – nakupujúcimi.
Čoho sa ešte týkajú vaše kompetencie okrem dopravy?
Ide hlavne o priestupky v rôznych oblastiach. Mestská polícia sa ročne zaoberá viac ako stotisíc udalosťami. Z toho sa nie všetky potvrdia. Hoci niekedy ide o planý poplach, policajná hliadka musí reagovať. A tak sankcionujeme približne 90 tisíc priestupkov ročne. Policajt udeľuje podľa závažnosti spáchaného priestupku blokové pokuty, alebo priestupky postupuje iným, kompetentným orgánom. Naša mestská polícia má v porovnaní s ostatnými slovenskými mestami najviac prípadov, ktorými sa zaoberá.
Mestskej polícii v Bratislave šéfujete viac ako osem rokov. Zmenilo sa za toto obdobie právne vedomie ľudí?
Určite áno. Napríklad sledujem plnenie zákazu fajčenia na zastávkach MHD. Ľudia, ktorí fajčia, stoja od zastávky presne štyri a viac metrov, aby ich prípadne hliadkujúci policajti nemohli pokutovať. Veci sa zlepšili aj okolo psičkárov. Ľudia nahlasujú štvornohých priateľov na príslušnú obec a naučili sa už po nich čistiť aj exkrementy a pod.
S čím má Mestská polícia v Bratislave momentálne najväčšie starosti?
Jednoznačne s dopravou. Problém vidím v tom, že naše mesto má 17 mestských častí a cesty spravujú rôzni správcovia. Napríklad Nevädzova ulica, ktorá vedie k OC RETRO, je cesta štvrtej triedy, ktorú spravuje mestská časť Ružinov
a nie hlavné mesto. Gagarinova cesta patrí na rozdiel od nej do prvej triedy a spravuje ju mesto. V tom je rozdiel. Mestské časti sa starajú o to, aby boli ich komunikácie správne označené, aby mali zacelené jamy alebo namaľované zebry. A množstvo ďalších vecí. Okrem toho všade vidíme zaparkované autá s inými, mimobratislavskými značkami. Ich majitelia dochádzajú do Bratislavy pracovať a svojím spôsobom tu na cestách a pri parkovaní tiež zaberajú určitý priestor. Riešenie aj tohto problému by malo byť cieľom jednotnej parkovacej koncepcie hlavného mesta.
Koľkým ľuďom vlastne šéfujete?
Presne 341. V tomto počte je aj technicko - hospodársky personál.
Je to veľa alebo málo?
Určite málo. Bratislava by si zaslúžila oveľa viac. Chýbajú nám najmä okrskári. Voľakedy každá ulica mala svojho policajta. Ako dieťa sa pamätám na uja Fera, na tej našej, v Starom Meste. Mali sme pred ním rešpekt aj dôveru. Dokázal vynadať, ale v prípade potreby pomôcť. Tak by to malo byť i dnes. Najmä vo vidieckych, okrajových častiach Bratislavy sa okrskári osvedčujú i v súčasnosti. Majú tam iné postavenie, vedia, kto kde býva, a to má svoj význam. Na sídliskách, ktoré sú často veľmi anonymné, by sa tiež policajti zišli.
V čom je problém, vo financiách?
Skôr v tom, že policajti stále pre ľudí znamenajú hrozbu, nepriateľov. Neuvedomujú si, že naši policajti sú tu nato, aby presadzovali zákonom stanovené pravidlá. V rokoch 2008 a 2009 sme zaznamenali veľký záujem o prácu v našej polícii. V súčasnosti to tak už nie je. Každý, kto nie je fyzicky zdatný a nedokáže zniesť často bezdôvodné verbálne osočovanie občanov pri riešení priestupkov, jednoducho od polície odchádza. Vlani sme prijali nových osemnásť policajtov a aj osemnásť nám odišlo.
Eva Nová
snímka: archív ZZ