Dávajú použitým veciam druhú šancu a pomaly z toho vzniká nákupná horúčka sobotňajšieho rána

V súčasnosti sa vcelku rozmáha trend recyklovania všetkého možného a oblečenie nie je výnimkou. Veď prečo by sa mali používané veci, ktoré nie sú celkom opotrebované, hodiť do koša? Treba im dať druhú šancu potešiť niekoho nového. Takémuto účelu sa rozhodli venovať dvaja mladí Bratislavčania. Založili akciu s názvom Burzoblšák, kde si každý nájde to svoje. Okrem oblečenia, ktoré má najväčšie zastúpenie, je možné zadovážiť si starožitnosti, LP platne, knihy, bižutériu, čelenky a iné doplnky. Svoj priestor na predaj tu nájdu aj handmade výrobcovia. Táto akcia sa nám veľmi páči, a preto sme požiadali organizátorov o krátky rozhovor.

 
Mohli by ste sa na úvod predstaviť?
K. a P.: Voláme sa Kristína a Peter a študujeme posledný ročník magisterského stupňa na Produkcii a manažmente umení na FTF VŠMU. Okrem toho, že sme spolužiaci, rozbiehame a robíme spolu rôzne projekty, medzi nimi aj komunitné podujatie Burzoblšák.
 
Ako vznikol názov Burzoblšák a čo to vlastne je?
Burzoblšák je blší trh alebo keď chcete burza s oblečením, doplnkami a hocičím pekným, čo doma nájdete, nepotrebujete a chcete niekomu darovať za symbolické ceny. Je to však predovšetkým komunitné podujatie pre Ružinovčanov – preto to robíme aj na takom na prvý pohľad odľahlejšom mieste. Okrem toho, všetky podobné akcie sa sústredia do centra mesta a my sme chceli také to centrum diania presunúť na chvíľu aj inam a vytvoriť v Ružinove tradíciu stretávania sa ľudí na tomto podujatí. Je skvelé, aké rôzne veci a originálne kúsky oblečenia či doplnkov môžete vždy na Burzoblšáku objaviť – pre ženy je to doslova raj.
 
Ako ste sa k tejto akcii dostali, respektíve čí to bol nápad?
Nápad prišiel z čisto ženských pohnútok a to: „Mám milión handier a stále si nemám čo obliecť.“ Takže cieľom bolo zbaviť sa nenoseného oblečenia a zároveň si nájsť nejaké nové kúsky za výhodné ceny. Burzoblšák fungoval na začiatku veľmi jednoducho – 
prišlo zopár predajcov a naozaj len zopár kupujúcich a veci si medzi sebou skôr povymieňali. Nebolo to tak, že poďme teraz urobiť mega bombastickú akciu. A potom prišiel Peťo a povedal, že by to mala byť mega bombastická akcia, ak to má splniť svoj účel, a tak sme to rozbehli vo väčšom. V súčasnosti máme každý mesiac okolo 500 – 600 návštevníkov, ktorí si môžu vybrať od vyše 90 predajcov.
 
Čím sa odlišuje od ostatných podobných projektov?
Burzoblšák budujeme ako značku. Nechceme, aby to bol len nejaký blšák, chceme, aby ľudia hneď vedeli, že to je ten náš. Ako podujatie sme ho rozbehli približne pred dvoma rokmi. Dovtedy Burzoblšák síce fungoval, ale skôr na príležitostnej, nie až takej organizovanej báze. V čase, keď vznikol, ešte v Bratislave nefungovalo toľko blšákov ako v súčasnosti. Teraz je to celkom populárne a takmer každý mesiac registrujeme na facebooku udalosť s novou burzou. Burzoblšák sa odlišuje aj tým, že vznikol ako jedno z prvých podobných podujatí v Bratislave a čo sa týka samotnej akcie, má aj charitatívny charakter. Ľudia môžu svoje oblečenie, ktoré už nechcú, venovať centrám na pomoc ľuďom, s ktorými spolupracujeme – krízové centrá pre ženy či pre bezdomovcov, ale aj útulky pre psíky. Našou najväčšou odlišnosťou je asi fakt, že okrem trhu ponúkame vždy aj program, či už pre deti, alebo dospelých. Súčasťou každého Burzoblšáka je divadielko alebo čítanie pre deti, tvorivé dielne pre deti, ale aj pre dospelých. Primárne je, aby sa u nás návštevníci cítili príjemne, prišli aj s deťmi a okrem nákupov a návštevy zóny s občerstvením či programom sa cítili príjemne.
 
Kde je sídlo tejto zaujímavej akcie?
K.: V priestoroch areálu Základnej školy Pavla Marcelyho na Drieňovej ulici v Ružinove. Burzoblšák organizujeme aj v exteriéri (počas letných mesiacov) a v zime sa presúvame do budovy školskej telocvične.
 
Ako často sa Burzoblšák opakuje?
Každú prvú sobotu v mesiaci. Fungujeme počas celého roka okrem letných prázdnin, keď sa pripravujeme na novú sezónu, ktorá sa začne v septembri. Takže fungujeme tak, ako funguje školský rok.
 
Kto sa môže zúčastniť ako predávajúci a/alebo kupujúci?
Ako kupujúci sa môže zúčastniť naozaj ktokoľvek, kto má chuť výhodne nakúpiť pekné veci, príjemne stráviť sobotné predpoludnie a súčasne tým podporiť komunitné podujatie a najmä recykláciu. Predávajúcich sa snažíme obmieňať, pretože máme aj záujemcov, ktorí sa prihlásia každý mesiac. Dáme šancu každému, na kom vidíme, že sa mu akcia páči najmä pre jej komunitný charakter a susedskú atmosféru a nejde tam primárne zarobiť. Takí ľudia u nás miesto nemajú.
 
Sú počas Burzoblšáka aj sprievodné akcie?
Program sa snažíme každý mesiac rozvíjať. Okrem divadielok a dielničiek pre deti pravidelne prinášame rôzne workshopy – štrikovanie, košikárstvo, origami prívesky, vypaľovanie do dreva, ale aj obľúbené kvetinové čelenky. Sme otvorení každému dobrému nápadu ľudí, ktorí chcú týmto spôsobom prezentovať svoju tvorbu.
 
Ako by ste chceli tento projekt rozvíjať do budúcnosti?
Chceme sa zaradiť medzi top podujatia trhového typu v Bratislave. Ale hlavne chceme, aby existovalo množstvo ľudí, ktorí prídu na Burzoblšák zo zvyku, aby sa z toho podujatia stala tradícia. To by bolo naozaj pekné. Na záver by sme povedali, že sme vždy vďační za všetky pozitívne ohlasy od ľudí. Aj za negatívne – potom máme o čom diskutovať, a to nás na tom baví. Hlavne sa stále posúvať a zlepšovať. Už teraz po dvoch rokoch vnímame, že sme sa posunuli a ľudia o nás vedia. Je to neuveriteľný pocit, keď je vaše úsilie takto ocenené. Naozaj nás to baví a veríme, že Burzoblšák bude úspešne napredovať.
 
Obdivujem vaše nadšenie pre projekt a dúfam, že sa Burzoblšák stane obľúbenou nákupnou tradíciou.
Ďakujeme.
 
Burzoblšák nájdete aj na facebooku @Burzoblšák, kde sú uverejňované najnovšie informácie a taktiež na instagrame #Burzoblsak.
 
 
Silvia Huláková

Retronoviny - dobré noviny pre dobrých ľudí z Ružinova
Evid. č.: EV 4454/11 - ISSN 1338-5739
Vydáva WEON group, a.s.

Design & programming by MK Advertising